Vysoké Tatry - Veďż˝a pod Skokom - 1860 m

Popis-štítu / Description:
Patria is the most southern peak of the Bašty ridge.
North and West faceThere are two, each of those more than a hundred meters high, rock formations: Veža pod Skokom (1860 m) and Stena pod Skokom (1860 m) in Mlynická dolina (valley). An easy and short approach makes it a favourite destination especially during in unstable weather conditions.
Approach: One hour from Štrbské Pleso following the yellow hiking trail to Mlynická dolina and just before waterfall Skok turn to the right, cross the stream and scramble up towards the Stena (wall) or Veža (tower).

Zostup zo štítu / Descent:

To the left practically all the way to the gully falling from Sedlo nad Skokom and then down to the yellow hiking trail, back below waterfall Skok.

1. Cez kút (V, V+) 1,5 h.
D. Kalman, G. Ganyo

2. V ríši snov (VI+,A2)
D. Kalman, V. Snitka, 14. 9. 1997

3. Ľavým zárezom západnej steny (IV) 1 h.
F. Janiga, K. Janiga, 14. 5. 1983

Výstup vedie výrazným zárezom oddeľujúcim vlastnú vežu od jej nižšej ľavej stienky, ktorá je situovaná na sever. Nástup v spádnici zárezu, ktorého spodná časť je zvetraná. Zárezom pod vytláčajúcu stienku, nad ktorou je stanovište. Z neho priamo zárezom hore na sedielko medzi ľavou časťou a vrcholom veže. Doprava hore na vežu.

4. Ľavou hranou západnej steny (V+,A2, OS: 8/8+) 6 h.
L. Mederi, J. Peťovský, 17. 8. 1982
1. free PP: P. Packo, M. Packo, 11. 6. 1993, udali klasifikáciu PP 8-
2. free OS: Zajac - Stoličný.26. 6. 1994

Popis prvovýstupcov: Nástup cestou č. 3, asi 20 metrov, traverz doprava pod previs až na hranu. Odtiaľ 10 metrov hore na stanovište pod ďalší previs, hore k previsu s výraznou širokou škárou. Hore škárou pomocou drevených klinov až na hranu. Cez hranu a okolo nej platňou na plošinu. Odtiaľ hore a výrazným kútom pri hrane na vrchol.

Popis free OS: Problémom je previs preťatý špárou na nepríjemné žaby a slabé nohy. Klasifikáciu dosť ovplyvní šírka lezcovej dlane. Okrem prvých dvoch dĺžok lezenie v pevnej skale. Použitý materiál: stopery, frendy, 2 tenké skoby.

4.v Nástupový variant (OS: 7)
I. Ondrej - R. Staruch, 7/2013
V ceste "Ľavá hrana Z steny" je možné vynechať prvé dve dĺžky a nastúpiť variantom priamo cez previsnutý kútik obťažnosti okolo 7, odistené nitmi a aj štand pod kľúčovou dĺžkou je na 2 nitoch.

5. Tatarkova cesta - západ (IV+, A2, OS: 7+/8-) 8 h.
J. Štelbaský, V. Tatarka, 14. 9. 1978
2. výstup:F a K. Janiga, júl 1982
OS: Zajac - Stoličný, 26. 6. 1994

Popis: Dĺžka lana pod pod pravý okraj najvýraznejšieho previsu pri ľavej hrane steny (IV). Ďalej popod previs cez naklonenú platňu (IV+) a cez jeho prostriedok na stanovište v platni (A2). Platňou a kútom až na šikmú platňu pod vrcholovou kolmou stienkou. (IV+, A1). Vrcholovú stienku pretínajú dve súbežné špáry. Ľavou z nich na vrchol veže. Spod vrcholovej stienky je možné po šikmej platni vodorovne vytraverzovať doprava na pravú hranu veže (II - III) a ako cesta č. 6 na vrchol.

Popis OS: Okrem prvej dĺžky pekné lezenie v pevnej skale, problém je previs s výlezom do platne. Použitý materiál: stopery, frendy, 2 tenké skoby.

6. Prostriedkom veže - západ (VI-, A0)
J. Kalafút a 2 spolulezci, 7. 7. 1980
2 výstup: M. Mikula, V. Šoltés, júl 1983.

V mieste kde veža, zabieha do sutiny najnižšie sa tiahne doľava markantný kút. Ním na stanovište a potom popod previsy doprava asi 10 m. Ďalej cez previs na lávku prichádzajúcu zľava. Z lávky mierne doľava hore pod stienku so širokou špárou. Ňou na prvú vežičku. Z nej na druhú vežičku a po jej pravej hrane na stanovište. Ďalej platňou na trávnatú policu z ktorej širokou špárou až ku šikmej platni pod štítovou stenou s dvomi paralelnými špárami. Na platni stanovište. Z neho traverzujeme doprava a obídeme tak štítovú stienku. Po pravej hrane veže na vrchol veže.