Vysoké Tatry - Kozia stena - 2200 m

Popis-štítu / Description:
Together, Kozia stena and Ostrá veža, are the most distinctive formation in the southern prominence of the ridge of Ostrá. Their eastern slopes are towering over Furkotská dolina (valley). Kozia stena is part of Kozí chrbát and it is separated from Ostrá veža by a deep gully ending up in Ostrý zárez (notch), a similar but longer gully separates it from Kozí hrb.
Southeast face The wall is approximately 300 m high, some authors describe it as an eastern wall but the wall faces definitely southeast. On the left side there are short but steep left pillar ending up on Kozí roh and an distinctive chimney ending up on a grassy plateau. There are three significant pillars on the wall, the left one, the middle one which is the largest and disappears into a bulging wall and on the right side is the last one forming sharp edge above the gully from Vyšný Kozí zárez (notch). The wall is suitable for summer and winter climbing as well.
Approach: From Štrbské Pleso to Chata pod Soliskom walking up the piste (1 hrs) or by cable car. From the chalet: follow the blue hiking trail to the junction, then follow the yellow hiking trail towards Bystré sedlo. Under Nižné Wahlenbergerove pleso turn to the left to access the wall (1,5 hour).

Zostup zo štítu / Descent:

The most practical descent is to southwest (abseil 1x60m, sling), climbing down a shallow and wide gully and then to the left following the ledge and traversing across Ostrá veža above Dolina Suchej vody to Sedielkový priechod (saddle) (45 min.). From the saddle, easily down to Furkotská dolina (valley).

1. Ostrý zárez (II-III) 1h.
G. Komarnicki , D. Reichart ml., M. Reichartová, 22.9.1920 v zostupe
Z.Klemensiewicz, S. K. Zaremba, 26.7.1931
Zima: J. Andráši I, F. Klüger, 14.4.1932, O.Chudý, 7.3.1974

Strmý hlboký, komínovitý žľab s prahmi. V zime pri vysokom snehu bez prahov. Pozri aj Ostrá veža.

2. Kozí zárez - komín (V-, A1 RP 6-) 3h
R.Pelka, Z.Prusisz, 28. 7. 1971
1 opak. K. Lang W. Rogozinski, júl 1974, voľne 6-.
1 zima: J. Jurečka, J. Michalko, V. Tatarka, 10. 1. 1990 4,5 hod.(V), priložený obrázok je skenované historické foto - prvej zimy - Výlez do zárezu (zaslal J. Jurečka)

Opis: V stenu Kozej steny pretína výrazný komín spadajúci z Kozieho rohu do údolia, niekoľko desiatok metrov vpravo od ústia žľabu z Ostrého zárezu. Komínom 2 dĺžky lana do kotlíka (III-IV) Potom pravou stenou výšvihu (A1, RP6-) do komína a ďalej vľavo na balkónik z ľavej strany. Potom dnom komína 2 dĺžky priamo hore (miestami V). Potom už ľahko trávnatým terénom na Kozí zárez a doprava na vrchol.

3. Ľavý pilier (V) 4h
W. Pulawski, J. Wnukowski, 25. 8.1978
1.opak. L. Jezierski, L. Pobiarzyn, 29. 8. 1978
Vstup do steny je cca 4m napravo od komína (cesta 2). Táto klasická cesta má 8,5 dĺžky, ľahká orientácia a pevná skala (s výnimkou 4 dl.), dobré možnosti istenia na stanovištiach.

3a. Variant ľavého piliera V+, 5h.
M. Bobovčák, I. Franková, 19. 5. 2009, 5 hod., dosiaľ nepublikované.
Cesta nastupuje komínom, potom ľavou časťou piliera viac menej zhodne s pôvodnou cestou pilierom. Pod vrcholovým výšvihom piliera odbočuje doľava. Pri prvovýstupe bola ukončená na hrebeni.
Prvý opis: G. Herczeg - Számel, 11.9.2011, V+, 6 hod. autori fototopo.

4. Pravda - Rybanský (IV+, V) 4h.
R. Pravda, L. Rybanský st., 9. 8. 1973

Variant narovnávajúci (V-) 5h.
D. Motyka, P. Ravászová, 27 .9. 2009
Na foto zelene

5. Ľavá depresia cez platne (V) 5h
B. Füzy, J. Žák, 4. 6. 1972.
1. opak. A. Machnik, J. Tkacz, 28. 8. 1975
1. zima V. Šindler, R. Škrek, 23. - 24.1.1982 (6-8 hod.)
V traverze pod previsom staré skoby, horná časť cesty je orientačne náročná.
V predposlednej dĺžke a na poslednom stanovišti je jeden borhák.

6. Ľavá depresia - pravou časťou (V, A3 RP: 6+/7- ) 8h.
K. Glazek, B. Jankowski , 24.6.1968
Voľne lezené dávnejšie

Vstup do steny je v mieste kde najviac zabieha do sutiny. Málo strmé zelené platne prechádzame prostriedkom smerom ku ľavému kraju platňovitej stienky so žltým plameňom. Pod samotnú stienku šikmo doprava (V) k plameňu. Odtiaľ mierny traverz doprava a cez odštiepený blok hore, potom lávkou doprava pod previštek. Cez neho hore (pôvodne A1) na stanovište na veľkom odštiepenom bloku. Odtiaľ stupňami hore a ďalej puklinou za odštiepenou platňou (pôvodne A3) a ešte 10 metrov hore (V) pod veľké bloky na strmej platni. Po blokoch hore šikmo doľava na zelenú platňu s jalovcom , už nad veľkými strechovitými platňami v strede steny. Z horného okraja platne cez previs (pôvodne A2) a ďalej špárou (pôvodne A1, V) smerujúc doprava pod pravý okraj výrazného trojhuholníkového previsu. Obchádzame ho zprava, prechádzajúc rebierlko na ľavý okraj veľkých trávnatých políc. Odtiaľ šikmo doľava hore 2 dĺžky lana trávnato skalným terénom (miestami IV-V), do krátkeho kúta s trávkami. Ním pod previštek, odkiaľ vľavo hore na trávnatú policu (V). ďalej hore na začiatok pukliny bežiacej šikmo vpravo a ňou na veľký blok nad strmou rebrovitou platňou s drobnými previskami. Z bloku platňou (pôvodne A1, V) ďalej doprava a hore na položený pás trávnatých políc pod štítom. Odtiaľ už ľahko hore na hrebeň a 5 min doprava na vrchol. Exponovaná cesta.

7. Stredom steny (V, A0?) 4h
J. Michel, J. Zaremba, 30. 7. 1974

Vstup do steny je niekoľko metrov naľavo od spádnice previslej žltej steny z charakteristickou kolmou žltou šmuhou.( K tomuto miestu možno v zásade dôjsť ľubovoľne napr.traverzujúc po platniach a trávach smerom od cesty č.6. ,miestami II). Kolmým pilierikom (IV) na travnatú policu, z ktorej platňovitými lávkami pokračujem smerom do kúta (III), ním a na koniec cez a hore pilierikom (IV+) na výhodné stanovište za jeho ostrím. Veľkou platňovitou lávkou cez tri previslé prahy na policu s jalovcom. Prvý prah V+, druhý a tretí prekonávame (podľa opisu V) pomocou slučiek založených za zaklínené balvany (teda vlastne A0). Z police nepravidelnou čiernou stienkou priamo hore (IV+), potom šikmo doľava 20 m na dolný okraj veľkých zelených platní už nad dolným výšvihom steny. Platne obchádzame po pravej strane (50 m, miestami III). Z ich horného okraju komínom pod previs (III). Spod neho traverz niekoľko metrov doľava (IV) a hore do trávnatého kotlíka. Odtiaľ trávami so smerovaním doprava na ostrie výrazného pilierika a ním asi 60m (miest. II) na hrebeň, ktorým doprava na vrchol. Exponovaná pekná cesta.

8. Pravá depresia - Pieta (V) 3,5h
L. Horka, H. Bajer, V. Antončík, 23. 8. 1966
Ďalšie podrobnosti o priestupoch na schéme.

Nástup je približne v prostriedku steny, kde je viditeľný výlom podobný kútu, ktorý uzatvára strechovitý previs.Po trávach a skalkách ľahko až k jeho spodnému okraju. Cesta nastupuje jeho stienkou po ľavej strane, až k hrane a ďalej hore podľa schémy (V) až do veľkého vhĺbenia - depresie. Touto 5 dĺžok hore (III) v trávnato skalnom teréne až na hrebeň steny vľavo od vrchola.

9. Pravý pilier - stenou vľavo (6+?, pôvodne dole 1miesto VI, A0 ; stred IV-V; hore III) 5h
K. Plecháč, J. Skalský, M. Skořepová, J. Sýkora, 24. 8. 1973
1. Voľný prelez A. Paszczak, M. Flisnik leto 2012, podľa nich je to ľahšie ako 6+, vraj pekná cesta, 2 dĺžky super, Topo od Artura čoskoro doručíme.
Voľný prelez V. Jakubec, J. Mierka 16. 6. 2013, kľúčová prvá dĺžka 1xAF s odsadnutím, 6+

Popis Z ľavej strany pravého piliera, medzi kútom a ostrím piliera. Nad spodným okrajom Nižného Wahlenbergovho plesa sa vypína výrazný ostrý pravý pilier steny, ktorý je blízko vrchola prerušený zďaleka viditeľnou policou. Ostrím vedie cesta č. 11 - výstup Glazeka a Jankowského. Výstup vedie v ľavej stene piliera. Nástup je pod výrazným zárezom vľavo od ostria piliera. Po ľahkých skalách pod zárez. Niekoľko metrov vľavo do škáry a ňou 5 metrov hore. Po naklonenej platni doprava pod vlastný zárez. Nad nami sú dva previsy. Prvý prekonávame pomocou skôb (A0 Voľne 6+), druhý exponovaným traverzom vpravo (VI) na trávnatú plošinu (25 m. stanovište). Dlhým krokom vľavo späť do zárezu, Ním hore a neskôr členitou platňou na výhodné stanovište. Pokračujeme v ľavej časti piliera asi 80 metrov až k plochému odštepu opretému o pilier. Nad odštepom je trojuholníková plošina. Z nej doprava do stienky s jemnými chytmi, niekoľko metrov hore a potom traverz doprava na trávnatú lávku - až na jej koniec. Hranou niekoľko metrov hore pod previs, obchádzame ho zprava a dostaneme sa na spomínané vodorovné prerušenie piliera. ľahkým terénom do zárezu vo vrcholovom masíve a komínom priamo na vrchol. Pevná skala.

10. Pilier (V+) 3,5h
R. Fadrný, P.Koubek, 31. 3. 1973.

Na rozdiel od poľskej cesty pilierom (č.11). Táto cesta vedie vľavo od hrany, zatiaľ čo poľská cesta priamo ostrím s obchádzaním niekoľkých miest vpravo od ostria. Prvovýstupcovia použili 11 skôb, pod previskom v nástupe našli starú zlaňovaciu skobu a na 4. stanovišti zanechali skobu. Pre lámavý terén je cesta vhodnejšia na zimu.

11. Pilierom priamo (V) 3h
K. Glazek, J. Jankowski, 27. 6. 1969

Pravý pilier Kozej steny má asi 200 metrov a vypína sa priamo nad Nižným Wahlenbergovým plesom. Nástup hranou piliera, pri žlabe 30 m dohora (IV) na trávnatú policu, nad ktorou je pilier previslý. Niekoľko metrov doprava a potom puklinou šikmo vľavo hore (V) na ostrie piliera už nad previslým miestom. Ďalej priamo ostrím pekným lezením 80m (III) až pod pod previslý skalný zub, ktorý obchádzame z pravej strany. Potom znovu priamo hranou (jedno miesto IV) až na preurešenie steny a potom menej strmým terénom ešte asi 80m na vrchol.