Vysoké Tatry - Capia veďż˝a Veďż˝kďż˝ - 2325 m

Popis-štítu / Description:
Malá a Veľká Capia veža (both towers/peaks) are towering above Mengusovská dolina (valley) as a one massif connected with the routes in E face. The peaks/towers are endpoint of the extremity of Bašty ridge, which starts at Patria and ends up in a Baštové sedlo (saddle) beneath the Hlinská veža (peak). Malá Capia veža is separated from Zadná Bašta by Vyšné Baštové sedlo (saddle) and from Veľká Capia veža by Capia štrbina (notch). Veľká Capia veža is higher and has two summits: N and S summit. There is a ridge (II) connecting N summit and Baštové sedlo. The E face of Capie Veže is approximately 350 m high and the upper section is mostly rock and grass. The face is suitable for winter climbing. NE face is approximately 250 m high, more rotten and it is separated from E face by obvious spur. The W faces of both towers/peaks are not so steep as previous ones. Getting there Same as Zadná Bašta (peak). Follow the blue hiking trail from Popradské pleso (tarn) to Mengusovská dolina in direction of Hincove plesá (tarns). Beneath the steep section of trail (serpentines) turn left and follow obvious trail until you reach the Satanova dolinka (little valley). Scramble up the scree to E face. To NE face: continue to the right and beneath the lowest section of right spur. Behind the edge is a scree cone and the mouth of the gully falling away from Baštové sedlo. Scramble up the scree to the NE face (1 and 3/4 hour).

Zostup zo štítu / Descent:

The most convenient descent route is down the W gully into Mlynická dolina (valley). The W gully falling from Capia štrbina is walking terrain as well. To Mengusovská dolina: Follow the ridge to Baštové sedlo, and then scramble up the stony step (Hlinská veža) to the ledge. Follow this ledge (ledge is on the E face of Hlinská veža), which leads to Hlinské sedlo. Leave the ledge approximately in the middle of the face and descend down the gully (S-shape), which is overall located above (next to) the chimney beneath Baštové sedlo. The gully is all the way between the valley floor and summit. Less convenient: follow the ledge until you reach Hlinské sedlo, turn right and descend down the gully falling to Satanova dolinka. In winter avalanche prone.

1. Grószova cesta (III, II) 3h.
A. Grósz, Marcell Schein, Miklós Schein, 23. 7. 1922
1 zima: I. Gálfy, I. Urbanovič, čiastočne počas výstupu č. 3.
Vzhľadom k mixovému terénu vo výstupe, vhodné na zimu.

1a. Variant v strednej časti výstupu.
S. Samuhel, L. Vestenický, 30. 4. 1967

2. Ľavou časťou (V) 3h.
M. Jílek, M. Varga, 16. 8. 1956
Nástup Grószovou cestou, mixový terén.

3. Gálfy - Urbanovič (IV-V) 4,5h.
I. Gálfy, I. Urbanovič, 12. 2. 1959.
Nástup Grószovou cestou, potom výstup traverzuje platňovitým žliabkom šikmo doprava. Dĺžku lana hore a doľava na trávniky pod vrcholovým žlabom do Capej štrbiny. Žlabom hore. Pekná zimná cesta vedúca do Capej štrbiny.

4. Stredom steny (V, VI, A0) 6h.
A. Migocki, Z. Kursa, 7. 8. 1969.

5. Studničkova cesta (V, hore III) 5h.
K. Hauschke, Z. Studnička, 15. 4. 1962.
K prvovýstupu existuje len málo podrobností. Nástup je vľavo na výraznom čiernom pilieri, ktorý rozdeľuje stenu. Pilierom hore až na ľahší trávnatý terén.

6. Zárezom (V, A0? hore III) 3h.
I. Gálfy, P. Vavro, 15. 8. 1961
Vpravo od piliera cesty 5, je markatný zárez, ktorým vedie výstup. Nástup po vodou omytých skalách, hore, potom doľava na stupne pod kolmým kútom. Najprv rovno žliabkom, potom doľava na trávnaté stupne pod previs. Previsom po skobách asi 3m (A0) a doprava do komínika pod ďalší previs. Preliezame ho po ľavej strane na plošinku nad ním. Ďalej pokračujeme priamo zárezom asi 60m, kde sa stáča doľava. Ďalej ním až na trávniky pod vrcholovou stenou. Trávnikmi mierne doľava a potom po stienkach vľavo od kolmého kúta smerujeme doprava na vrchol.

7. Apollo 11 (VI, A1) 7h.
J. Maczka, M. Rusinowski. 18. 7. 1969
Zimný pokus Lukešovci už v roku 1965
Cesta vedie hore do vhĺbenia medzi vrcholy. Spolu s cestou Lukešovcov sa v dolnej a hornej, menej podstatnej, časti výstupu čiastočne prelínajú. Kĺúčovú previslú bariéru v prostriedku steny však prekonávajú rozdielne.

8. Cesta Lukešovcov (V+, A2-A3) 8h.
Č. Lukeš - Z. Lukeš, 29. 7. 1969
1. zima: L. Hraško, 21.-22. 3. 1973
Spolu s cestou Apollo 11 sa v dolnej a hornej, menej podstatnej, časti výstupu čiastočne prelínajú. Kĺúčovú previslú bariéru v prostriedku steny však prekonávajú rozdielne.

9. SV pilier (V) 3,5h.
O. Bublík, A. Puškáš, 11. 9. 1954
V a SV stenu Veľkej Capej veža rozdeľuje markantný pravý pilier. Ním vedie výstup. Nástup za pätou piliera, v žlabe vedúcom do Baštového sedla. Prvý výšvih piliera obchádzame vo vlhkej a rozlámanej stene, až prídeme do vytláčajúceho lámavého zárezu, ktorý smeruje doľava na pilier už nad jeho prvým výšvihom. ďalej po hrane piliera v pevnej skale na vrchol.

9a. Nástupový variant na pilier
I. Gálfy, I. Urbanovič, 20. 4. 1962 (1. zima)
Tzv. Variant Hierzyka - J. Hierzyk, Z. Kursa, 8. 6. 1968, je totožný z Gálfyho variantom.

Od päty piliera asi 80m žlabom do Baštového sedla. 20m stienkou na trávnaté stupne a až na ich koniec. Previslou trhlinou 4m na stupeň, 6m hore, potom doprava pod strmú platňu vľavo. Pomocou škár v nej doľava na stupeň a asi 6m hore na ľahší terén. Ním hore, doprava pod kolmú platňu s trhlinou. Trhlinou priamo hore cca 15m (V) a ďalej na hranu piliera. Hranou spolu s pôvodným výstupom po pilieri na vrchol.

10. SV stena - vhĺbením (V-) 5h.
B. Kadlčík, J. Kráčalík, J. Kulhavý, P. Slováček, 30. 6. 1979.
Použili 10 skôb. Nástup do SV steny nad nástupom Bublíkovej cesty pilierom. Po prejdení hrany piliera sa výstup napája na hornú časť cesty Apollo11, vedúcu medzi vrcholy.

11. SV stena - prostriedkom (V, A1) 7h.
J. Holec, B. Kadlčík, 19.10. 1975. 15 skôb. Cesta prekonáva previslú bariéru v SV stene.

12. SV stena - pravou časťou (VI-, A1-A2) 10h.
A. Migocki, Z. Kursa, 14.-15. 8. 1970.
Cesta oblieza previslú bariéru spomínanú v ceste 11, z pravej strany.

13. Baštové sedlo (IV-V)
Z. Klemensiewicz, J. Maslanka, 23. 7. 1905 (III)
1 zima: Z. Kozlowski, M. Karpiski, J. Zarebski, 14. 3. 1955
2 zima: F. Pašta, 22. 3. 1956

Sedlo je medzi S vrcholom Veľkej Capej veže a Hlinskou vežou. Žlab meria asi 180 m. Jeho konfigurácia sa časom zmenila, takže v lete je výstup ťažší ako III. pri prvovýstupe. Lámavá a nebezpečná skala. V zime snehom vypnený žlab s pretekajúcim ľadom. Cesta je vhodná skôr na zimu.