Vysoké Tatry - ďż˝eleznďż˝ ďż˝tďż˝t Vďż˝chodnďż˝ - 2340 m

Popis - štítu:
Výrazný štít v hlavnom hrebeni Vysokých Tatier. Jeho SZ hrebeň sa ako najstrmší úsek hlavného hrebeňa Tatier zdvíha z Východnej Železnej Brány, ktorá slúži ako priechod do Kačacej doliny. Zo strany Železnej kotliny má štít pravidelný lichobežníkový tvar. V ľavej časti je opancierovaný mohutnými hladkými platňami. Na JV ho oddeľuje Zlomisková štrbina od Popradského Ľadového štítu. Východná Železná brána ho na SZ oddeľuje od Hrubej Snežnej kopy.
Prístup pod JZ stenu: Od Popradského plesa chodníkom cez Zlomiskovú dolinu. Pod terasou Rumanovej dolinky odbočíme doprava k Ľadovému plesu. Jeho severným brehom po balvanoch až na jeho koniec. Potom doľava strmo hore po tráve a suti chodníčkom do Železnej kotlinky a jej dnom hore pod štít.(2h.) Prístup pod S stenu: Pokračujeme suťovým žlabom do sedla - Východnej Železnej brány a strmo dole doprava do Kačacej doliny na Železné spády. (1/2-3/4h.)

Zostup zo štítu:

Zostup dosť ťažký (II), 3/4 hod. Z vrcholu JV vodorovným hrebeňom (miestami zľava zo strany Kačacej doliny) dole do Zlomiskovej štrbiny. Lámavým žľabom (v lete často tvrdý sneh) a sutinovým kuželom na dno Železnej kotliny.

1. Tilleho hrana (VI/A2 RP:7) 4h.
K.Tille, K.Zlatník 30.7.1948 1.RP cesta sa lezie voľne už dávnejšie.

Zo sedla strmou platňou po severnej-ľavej strane hrany 25m hore. Potom traverz šikmo doprava hore na hranu. Stanovište v platni. Hranou a potom trhlinou za odštiepenú vežičku (zdola nevidieť) a na jej vrchol. Ľahko cez tri zuby hrany pod hladký výšvih. Priamo hranou (A2) a potom napravo od nej pod previs. Cez previs-zárezom (A2). Hranou na plošinku pod koncový výšvih. Cez neho (A2) a ľahkým hrebeňom na vrchol. Pekná exponovaná cesta.

2. Michalko - Tatarka (V/A0-A1) ?h
J.Michalko, V.Tatarka 14.8.1985

3. Kývala-Zeitler (VI/A2, RP 7- ) 4h.
J.Kývala, J.Zeitler, 7.6.1968
J.Ďurov, M.Kriššák, 5.9.1970
- variant priamo do bieleho výlomu (V)

1.RP: možno dávnejšie ?,
prvá zmienka L.Abt 4.7.2008 (6+), štýl AF?,
Opis OS prelezu a schéma:
R. Lienerth, F. Závacký 28.9.2009,(7-)

4. Jackovič-Belicza-Skokan (VII-) 7h.
P.Jackovič, P.Belicza, J.Skokan 12.9.1999

5. Hauschkeho cesta (V/A0) 4h.
K.Hauschke, A.Reimer, M. Doubek 17.8.1962

Výstup vedie pozdĺž nápadnej trhliny tiahnúcej sa k platniam nad Železnou bránou. Nástup ako Motykova cesta alebo žliabkom, pokračujeme pozdĺž trhliny až pod previsnuté platne. Tu traverz doľava za hranu, ktorá delí stenu na dve časti, na plošinu. Z nej šikmo doľava hore k trhline pod prevismi a trhlinou veľmi ťažko na plošinu. Z nej doľava a potom cez previs pod kolmou až previsnutou stenou. Cez ňu pomocou skôb (A0). Ďalej mierne doľava lámavým kútom na hranu a ňou na vrchol.

6. Motykova cesta (V) 4h.
S.Motyka, K.Mrózek 21.8.1935

Paralelne so žľabom do Železnej brány sa tiahne mokrý zárez oddelený od neho predskálím, ktoré sa hore strmo dvíha. 40 m hranou predskália až zaniká v platniach. Tu asi 6m doprava pod strmý žliabok. Ním hore cez dva previsy (A0) na výstupok. Odtiaľ trochu doľava a hore trhlinou na široký balkón. Z neho dlhý traverz doprava cez stupne pod previs zakončený ostrohou. Popod neho ďalej traverz na popukané platne na balkónik. Z neho dole doprava na ďalší trávnatý balkónik. 6m vpravo pod zvislú stienku s trhlinou. Trhlinou hore cez vklínený balvan na plošinku pod strmým zárezom. Ním hore na ľahší terén a na vrchol.

7. Cesta na pamiatku Ľ.Gibasa (V+/A1,OS 6+) 8h. J.Kulhavý, P.Mikuš 26.6.1977
OS:M.Styk, J, Svrček OS 6+, sept. 2014

8. Baronova cesta (V-VI) 4h.
M.Baron, J.Holý 23.7.1937

Je to vlastne dolný variant Motykovej cesty. Do západnej polovice steny sa vrýva, skoro v spádnici vrcholu k červenému žľabu sutinový kužeľ. Tu je nástup. Doprava po hrane, trávou porastenými skalami a asi po 15 m na plošinku pri ústí šikmého kúta. Kútom 5 m hore pod previs. Odtiaľ doprava po lámavých skalách cez hranu previsu na strmú platňu a touto traverz 6 m ďalej doprava po lištách. Odtiaľ kolmo hore cez trochu previsnutý komínik do strmého kúta pod veľkú obdĺžnikovú platňu. Kútom, neobyčajne ťažko, pod previsnutý blok. Pomocou spodných záchytov, exponovane, obídeme blok doľava, na hladkú, veľmi naklonenú plošinku.Z nej doprava hore cez previs, ďalej traverz 3 m doprava a sme práve nad spomínaným strmým kútom. Odtiaľ, neobyčajne tažko, zle vrstvenými skalami hore pod previsy, cez ne na platňu a pomocou pukliny doľava hore na trávnatý balkónik. Ďalej ako Motykova cesta.

9. Zárezom JZ steny (III-IV) 1h.
I.Gálfy, S.Samuhel, P.Vavro 23.10.1962

Prostriedkom steny. - Vľavo od Grószovej cesty je výrazné kútové vhĺbenie s nápadným obdĺžnikovým previsom. Nástup je v spádnici previsu, 60 m ľahko, do žliabku po previsnuté skaly. Doľava na strmo stúpajúcu platňovú policu, ktorá sa po 15 m celkom zúži. Za hranou stanovište. Ďalej platňami popod veľký čierny previs, veľmi tažko, do strmého žliabku. Ním tažko, až ku kolmým skalám, 20 metrov. Tu doprava a sme na ľahkom teréne. Cesta bola pravdepodobne, aspoň z časti, lezená už skôr.

10. Grószova cesta (II) 4Omin.
A.Grósz, L.Rokfalusy 12.8.1911

Pravou stranou steny. Z dolného úseku žľabu zo Zlomiskovej štrbiny smeruje doľava nápadný plochý žliabok až k vrcholovému hrebeňu. Žliabkom až do užšieho komína, buď ním alebo platňou vľavo hore až na trávu a skaly na JV hrebeň. Ním na vrchol.

11. Kriššák-Orolín (V/A2) 2h.
J. a M.Kriššák, M.Orolín, J.Botka 21.9.1970

Pravou časťou v blízkosti Zlomiskovej štrbiny. Nástup 10m od pravej hrany JZ steny. Dĺžku ľahko v platni na dobré stanovište. 20 m po skobách vo výraznom kúte pod previs. Traverz doľava 4m do trhliny v platni po skobách a po skobách trhlinou hore pod malý previs. Cez neho ľahko do výrazného žliabku. Žliabkom až na hrebeň do nápadnej štrbiny.

12. Blade Runner (VII).
A. Paszczak, S. Piecuch, 19.8.2007

13. Chamomilla (PP:IX-)
M. Červienka, M. Varga,jún 2016, 3 dĺžky 120m

Opis od autorov: Počas júna sa nám v Tatrách podarilo urobiť novú cestu v juhozápadnej stene Východného Železného štítu.
1.dĺžka (VIII), 35 metrov, 8 nitov
2.dĺžka (VIII+?), 35 metrov, 9 nitov
3.dĺžka (IX?), 40 metrov, 3 nity (záver dĺžky spoločný s Jackovičovou cestou)
Cesta je urobená odspodu, vŕtali sme z háčikov a skôb. Na opakovanie stačí 10 expresov a do záverečnej špáry 2-3 friendy strednej veľkosti. Zlaniť je výhodnejšie Tilleho hranou 2x50m. RP sa nám zatiaľ podarilo vyliezť iba prvú dĺžku na zvyšné dve nebol čas, keďže aj cestu sme vďaka búrkam a pádom museli robiť na 3 návštevy. Klasifikácia v 2. a 3.dĺžke je len orientačná, keď sa to niekomu podarí preliezť a ohodnotiť, budeme radi. Ďakujeme Radovi Staruchovi za požičanie vŕtačky. Ja by som už asi nepožičal...Veríme že požičia aj nabudúce!

Report na Jamese

Foto z platne

Opis PP prelezu a návrh klasifikácie. Podarilo sa nam PP preliezt Chamomillu: Chamomilla, IX-, S2/R2 (po napojení na Jackovičovu cestu). Maroš sa vrátil z Chamonix, tak sme zobrali kefy a poupratovali nejaké resty z leta. 8.9.2016 bola cesta vylezená štýlom PP team.
Info k jednotlivým dĺžlkam: 1.dl (VIII) tretí nit v tejto dĺžke odporúčame predĺžiť, kvôli treniu lana
2.dl (VIII+/IX-) krásna platňa, v predposlednom nite sme nechali smyčku, pretože sa horšie cvaká
3.dl (IX-) boulder cez previs
Tešíme sa na ďalšie prelezy, návrhy k obtiažnosťi prosím posielajte na info@marva.sk