Vysoké Tatry - Streleckďż˝ veďż˝a - 2130 m

Popis - štítu:
Osamotená vyvýšenina v prostriedku Veľkej Studenej doliny. Na J a V sa láme strmými stenami a budí dojem veže. Zo strany Streleckých polí má nepatrnú relatívnu výšku. Južná stena Streleckej veže patrí medzi vyhľadávané a obľúbené horolezecké ciele pre svoju južnú expozíciu a pevnú sklalu. Najmä ľavý a pravý pilier býva častým cieľom horolezcov. Prístup:za Bránou vo Veľkej Studenej doline odbočíme doprava z turistickej značky vedúcej k Zbojníckej chate a chodníčkom v kosodrevine k Studeným plesám a suťoviskom pod stenu.

Zostup zo štítu:

Zostup na S chodníčkom na Strelecké polia (CH.), smerom k žltej turistickej značke vedúcej z Priečneho sedla na Zbojnícku chatu. (45 min)

1. Ľavý pilier (III-IV) 2h.
J.Lukač,K.Pavlik, A.Rapoš, 29.VI.1951 Info: AP/22, K/1444

Nástup je od hrany asi 10m vpravo. Platňou, ďalej hore na hranu, na hrane komínkom z ľavej strany piliera doprava cez hranu a znovu doľava hore na hranu a po nej 40m. na trávnátú lávku. Z nej 8m hore škárou, ďalej hranou na vrchol.
Starý opis pri previslej veži asi v polovici piliera obtiažnosťou nesedí. Obtiažnosti zodpovedá skôr tento opis: Po ľahkej pasáži asi v tretine piliera odbočíme doprava cez stred steny trávnato skalným terénom priamo k plochému pilieru, ktorý je medzi hranou nášho piliera a žlabom vpravo, až na vodorovnú na trávnatú policu. Na pravý koniec police nad žlabom a odtiaľ hore pravou hranou plochého piliera späť doľava na hranou nášho piliera. Priamo hranou piliera hore až na poslednú vežu. Z nej zlezieme do malého sedielka. Zo sedielka cez posledný výšvih na vrchol steny.(Pozri bodkovaný smer na foto.)

2. Ľavým žľabom (IV-V) 3 hod.
A.Kortvélyessy, A.Puškáš, 23.II.1951 Info: Lezené len za zimných podmienok. APIII/21, K/1445

Nástup na strmom snehu až pod previsnutý prah žľabu, Traverz doľava 5-8m., potom priamo hore 30m. Traverz naspäť doprava do žľabu a ním hore po snehu až do sedielka pod vrcholom. Odtiaľ jednu dĺžku na vrchol.

3. Prostredným pilierom (IV-V) 3 hod.
F.Kele ml., A.Puškáš, 7.VII.1951 Info: AP-III/23, K/1446

Na pilier nastupujeme sprava od spádnice piliera stienkou na pilier. Po pilieri až pod vrcholovú stenu ďalej ako cesta č. 4.

4. Pravým žľabom (V) 4 hod.
A.Puškáš, L.Szabó, 7.II.1951 Info: AP-III/20, K/1447

Pravým žlabom steny. - Nástup je na strmom snehu až pod prvý previsnutý prah žľabu. Žľab obídeme sprava po exponovanom rebre a odtiaľ zase opäť do žľabu na strmý sneh. Stojíme pod druhým prahom, cez ktorý veľmi ťažko priamo hore, čistý ľad, v lete voda, ďalej pod jeho vrcholom traverz doprava a ďalej priamo hore už opäť na.čistom snehu až pod, vrcholovú stenu. Do noj vstup traverzom doľava, potom priamo hore a opäť doprava a ďalej priamo na vrchol. Zimná cesta.

5. Pravým pilierom (V) 3 hod.
F.Kele ml., A.Puškáš, J.Šuna, 11.VII.1951 Info: AP-III/24, K/1448

Pravým pilierom.-Nástup na pilier je od pravého žľabu vpravo, tesne na jeho hrane, a po nej 45 m. na skalného koňa pod previsnutú stienku. Ňou veľmi ťažko hore na, dobré stanovište a ďalej stienkou ťažko na miernejší terén. Odtiaľ traverz doprava k odštiepenému bloku a cezeň na platňu veľmi ťažko. Z nej na trávnatú plošinu. Ďalej 60 m. po ľahkom teréne až pod stienku s komínikom a ním hore na ďalšiu trávnatú plošinu. Z nej 60 m. pod výšvih veže so žltými škvrnami. Pod ňou traverz po tráve doprava, až stojíme pod platňami veže. Priamo po platniach, asi 20 m., až na lávku, ktorá ich pretína. Po nej traverz doľava a priamo po hrane veže na plošinu: Z nej cez dva výšvihy 120 m. na vrchol.

6. Kút v platni (IV+,A0, RP:5+ ) 4 hod.
A.Ferancová, L.Páleníček, 1.II.1975
2.zima:M.Palouš, V.Appel,Schwarcz, 27.XII.1977
1.leto:K.Jakeš, B.Mrozek, 2.VIII.1975
2.leto:Kralíček, Milo, 8.V.1976
3. Leto:J.Tremba, L.Gancarčík,J.Bednár, leto 1976
4.leto:J.Gazík, J.Gurník, 7.VIII.1977
1.RP: Š+J.Bednár, 29.7.1978
(Pozn. Vďaka vyššie uvedeným slávnym menám, je potrebné počítať s ťažšou klasifikáciou (o pol až stupeň), A0 - RP je tiež skôr 6+ možno aj 7-/7) V ceste je veľa skôb.0 Na záverečnú úzku špáru v kúte sa hodia friendy malej veľkosti 0,5 - 0,75.

7. Pilier (V,A1,RP:VI) 3,5 hod.
J.Bednár, L.Gancarčík, 24.X.1976
2.leto:J.Tremba, Vasilko,30.X.1976
3.leto:K.Jakeš a druh, 23.IV.1977
1.sólo a RP:P.Jackovič, 31.VIII.1988, klas. VI

8. Pravou časťou steny (IV-V,A0) 3 hod.
J.Horan, F.Odložilik, A.Puškáš, 22.IX.1963
Podrobnosti nie sú známe.

9. Stredom východnej steny od Streleckých plies (IV-V) 1 hod.
V.Prokeš, A.Puškáš, P.Vavro, VIII.1958

Prostriedkom východnej steny. - Tam, kde stena zabieha najnižšie do sutiny, je asi jej stred. Výstup vedie spočiatku opancierovanými platňami, potom prechádza do depresie, širokej, s vhĺbením a z neho vystúpime vľavo, potom zase vpravo nad vhĺbenie a ďalej pravou veľkou platňou depresie na vrcholové plató. Dosť rozlámané.

10.Biela tma (M5) 4,5 hod.