Vysoké Tatry - Javorovďż˝ veďż˝a Prednďż˝ - 2232 m

Popis - štítu:
Predná Javorová Veža je posledná veža v hrebeni Javorových veží, ktorú oddeľuje od Rohového hrebeňa Predné Rohové sedlo a od Žabieho vrchu Javorového Predné Javorové sedlo. Predné Javorové sedlo je spojené z JV vrcholom Žabieho vrchu Javorového dlhým hrebeňom so sekundárnymi vyvýšeninami, ktoré má Paryski vo svojom sprievodcovi pomenované podľa Goryczkowého úplazu zo strany Rovienok ako Goryczkowe Kopiniaky. Pre lepšiu orientáciu vo výstupoch navrhujeme pomenovanie tejto časti hrebeňa Javorového múru ako Predný Javorový hrb a Žabie Javorové sedlo. Do Javorovej doliny spadá Predná Javorová veža mohutnou S a SV stenou, ktoré v dolnej časti rozdeľuje jeden a v hornej časti steny dva piliere. Stena je trávnatá a lámavá, cesty sú vhodné najmä na zimné lezenie. Prístup k S stene: Najjednoduchší z Javoriny a Malej Studenej doliny (viď Javorovú a Malú Studenú dolinu), Zložitejší prístup od Zbojníckej chaty cez Javorové sedlo.

Zostup zo štítu:

Strmo z Prednej Javorovej veže, na strane Rovienok do Predného Javorového sedla a popod hrebeň zo strany Rovienok cez JV vrchol Žabieho vrchu Javorového, Žabiu priehybu, Žabí vrch Javorový SZ vrchol až do Sedla nad Zeleným odkiaľ ľahko do Zelenej Doliny Javorovej a ňou dole do Javorovej doliny. (Chodecký terén). Na stranu Rovienok je možný zostup nepríjemným chodeckým terénom až na dno Rovienkovej doliny.

1. Kogut-Lazarski (IV) 2,5h.
W.Kogut, R.Lazarski 14.8.1956 1.zima:M.Grochowski, T.Herbich, A.Sklodowski, 8.2.1976 cesta vedie platňami vľavo od Bratislavského ľadu

2. Ľadopád - Bratislavský ľad
J. Čapek, I. Halák, J. Kello, J. Pospiech, prelezené pomocou skôb
1.RP:18.1.1981, M.Marek, T.Jánoš, L.Odstrčil, len ľad za 2,5h.
1. free sólo 28.2.1981, B. Mrozek. priamo ľadopádom spodnou časťou žlabu

3. Cez galériu (V/A1)
D.Becík, P.Zelina 9.-11.2.1978 2.zima:M.Jablonovský, I.Štefanský, 29.12.1996 pravdepodobne čiastočne totožné s cestou č. 2

4. Myslivcová-Páleníček (V-) 5h.
H.Myslivcová, L.Páleníček 7.8.1977

5. Ľavý pilier (III-IV?) 5-6h.
T.Bosniacki, J.Kielpinski, A.Szczepanski, H.Zaleska 28.8.1931
1.zima:W.Gloczowski, A.Paulo, S.Worwa, 14.4.1966 .

Pilierom a ľavým pilierom hornej časti steny. - Dolné zrázy su vrúbené zľava skalným pilierom. Po ňom najprv šikmo doľava, potom priamo hore na jeho hranu, ktorou doľava a potom priamo hore na jeho hranu, ktorá je nižšie plochá a rozširuje sa v trávnatú plošinu. Stadeto pilierom a po hladkých platniach, držíme sa doľava, až k miestu, kde sa utráca v kolmých stienkach výšvihu. Prejdeme k spodnému koncu hladkej, hore puklinou preťatej trhliny. Previsnuté voľné balvany nad ňou obídeme po stienke vpravo a prídeme už nad prvým previsom na dobré stanovište. Ďalej 30 metrov hore po lámavej a exponovanej stienke, už nad výšvihom piliera, kúsok nižšie sa pilier spojuje s radom dlhých trávnatých a zdola dobre viditeľných pásov, ktoré prebiehajú vodorovne pozdĺž severných stien Javorových veží. Skalným pilierom, ktorý zľava ohraničuje vhĺbenie v prostriedku steny, predĺženie spomínaného piliera, hore až k širokému trávnatému pásu, ktorý sa tiahne šikmo doprava hore tesne pod štítovým masívom. Po páse ľahko na vrchol. V lete nebezpečný výstup v lámavej skale.

6. Horná časť žľabu (IV) 4h.
W.Gruszczynski, J.Sawicki 30.7.1936 z Ľavého piliera Prednej Javorovej veže

7. Puškášov žľab (V) 5h.
J.Kováčik, M.Paully, A.Puškáš 19.8.1955 1.zima: K.Pavlík, A.Puškáš, 22.-23.3.1959 Variant v hornej časti žľabu doľava na Ľavý pilier K. Pavlík, A. Puškáš pri zimnom preleze. V dolnej časti steny variant sprava na Ľavý Szcepanskeho pilier.

8. Pravý pilier (IV+/A1 ľad 60) 15h.
K.Jakeš, V.Tatarka 23.-24.2.1976 1.leto: J.Vestenický, B.Lastič, leto 1976

9. Poľský komín (V/A0 zimný prelez III/3 M4) 10h.
A.Dworak, M.Grochowski, W.Jedlinski, J.Michalski 23.3.1970
Klasifikácia podľa zimného prelezu marec 2011, J. Svrček, J. Mierka ľad III/3, M4.

10. Pravý komín (V+/A0, ľad do 90)
B. Mrozek, K. Jakeš 5. 1. 1980
Foto Prednej Javorovej veže - pohľad na Pravý komín

11. Vitamínový dlh (VI-) 4h.
V.Brichta, J.Ragas 30.12.1983

12. Potmehúti (V) 8h.
D. Šak, M. Volf, 8.1.2007

Popis: Nástup do cesty cez samostaný ľad do Javorovej záhradky (ľad 85°,WI 4).
Nástup do samotnej steny v spádnici Žabieho Javorového sedla. Kolmými trávami 2 dĺžky (V) do snehových žliabkov (cca 75°). Prechod na pilierik doľava (V) a ním na hrebeň. Cesta má 13 dĺžok (8 hod.) včítane lezeného ľadu a prechodu cez Javorovú záhradku.

Howling wind ,WI 3+, 55m,
Pekný a ľahký ľad hneď vpravo od vyššie popísaného ľadu, do Javorovej záhradky.