22. Cesta Birkenmajera a Kupczyka (IV-V)
Route description
Popis cesty

W.Birkenmajer, K.Kupczyk 21.6.1930, 2.leto: Z.Korosadowicz, K.Zajac, 9.7.1931, 1.zima: A.Puškáš, L.Szabó, 4.-5.IV.1951.

Vstup do skál je pri päte kolmej hrany obrovského piliera, ktorý je už v pravej polovici steny. Tu sa začínajú vhĺbenia rozdeľujúce obidve steny. Zľava ich ohraničuje kulisa prechádzajúca dole vo výrazné rebierko. Pomocou niekoľkých trhlín vľavo od rebierka na plošinku na rebierku. Odtiaľ beží doľava úzky previsnutý komín. Jeho ľavou časťou 2O m. na stupeň, odtiaľ dnom komína a stienkou čeľuste odvrátenej ku komínu, asi 5 m. priamo hore späť na čeľusť a ňou na plošinku ; doľava dolu vedie trávnatá lávka. Teraz priamo hore veľmi ťažkou stienkou do žľabu a žľabom hore, až sa stáva kolmým (hrdzavé škvrny). Odtiaľ doľava na rebierko a ním, exponovanou hranou, pomocou drobných trhlín na malú sutinovú kazateľňu v kolmých stenách. Tu sa systém komínov zrázne láme. Musíme sa preto dostať na skalnú lávku ležiacu 20 metrov ďalej. Po niekoľkých lámavých stupňoch prídeme od kazateľne k päte steny a tu : Alebo (V) machom porastenou stienkou, alebo puklinou po ľavej strane stienky (IV) na temeno odštiepeného útesu a na stanovište vpravo od neho. Odtiaľ 3 m. hore na plochú stienku nad puklinou. Nasleduje 10 m. traverz (V) doľava mierne hore pretŕhanou lávkou pod prevismi uprostred kolmých lámavých skál.Tak dosiahneme začiatok výrazného vhľbenia, ktoré vidíme už z kazateľne. Zlanením 13 m. dolu, voľne vo vzduchu (AO) na začiatok spomínanej skalnej lávky a ňou doľava pod previsy a cez výklenkovité vhĺbenie až na jeho koniec. Ďalej doľava cez stupeň do otvorenej steny a ňou traverz asi 20 m. doľava hore, nie veľmi vysoko! Nakoniec 3 m. hore a cez hranu rebierka 1 1/2 m. pod zubom previsu na dno ďalšieho výrazného vhĺbenia až nad jeho 100 m. zlomom. Po skalných stupňoch skoro vodorovne doľava k päte kolmého, asi 15 metrov vysokého komína a nad komín do širokého lámavého žľabu. Žľabom asi 30 m. hore až do miesta, kde sa stáva kolmým a zužuje sa v previsnutý komín. Tu do ľavej steny a ňou (IV) priamo hore, potom šikmo doľava. Asi po 30 m. na charakteristický trávnik pod Žltými plameňmi. Odtiaľ vidíme hore začiatok vhĺbenia pod vrcholom, od ktorého nás delí 50 m. dlhá, skoro kolmá a vodou pretekajúca stena, najťažší úsek výstupu. Z trávnika doľava hore po úzkej lávke priamo pod stenou a od konca lávky strmým a veľmi lámavým žliabkom k päte 12 m. dlhej, previsnutej, vodou vyhladenej a neobyčajne lámavej stienky. Potom 12 m. hore (VI), veľmi exponované, do tesného výklenku. Odtiaľ 3 m. hore trhlinou v kolmej stienke do lámavého, mokrého a plytkého, doľava sa zahýbajúceho žľabu, ktorý hore rozdvojuje komínik. Komínikom šikmo doľava (V). Ďalej 15 m. trhlinami v kolmej stienke, vždy po 5 m. dva výklenky (VI), až na stupienok pre ľavú nohu v ľavej hrane stienky. Od veľkého vhĺbenia pod vrcholom nás delia ešte 3 m. (VI) terénu. Ďalej alebo priamo žliabkom, alebo doprava hore a strmou platňou ďalej (ľahšie, ale riskantnejšie). Tak dosiahneme široké vhľbenie pod vrcholom. Dnom vhĺbenia 45 m. hore, vyššie kúsok vľavo, potom 40 m. po platniach prudko doľava hore, ďalej 12 m. doľava komínikom, ktorý šikmo pretína ľavú kulisu vhĺbenia. Veľký vklinený balvan obídeme oblúkom po ľavej strane a prídeme na priestrannú sutinovú plošinu na dne lievika pod vrcholom. Pravým vhĺbením lievika 50 m. hore po veľkých balvanoch a stupňoch priamo na vrchol Lomnického štítu.